Den ņi ling meditēšanas centrs
notikumi
veikals
saites
dziedināšanas prakses
par miršanu
<< uz sākumu

 

Mēs katrs piedzīvojam dažādas grūtības un problēmas, fiziskas un mentālas sāpes.
Ārsti un psihologi skaidro slimību bioloģiskos un psiholoģiskos iemeslus. Mēs paši analizējam savas dzīves un meklējam skaidrojumu tam, kādēļ mums nav partnera, darba, naudas vai īpašuma, kādēļ nejūtamies laimīgi un apmierināti. Budisms dzīves problēmas skaidro ar senākiem, dziļākiem cēloņiem – tās ir mūsu pašu nelāgo darbību radītas, jo īpaši ja ar tām esam kaitējuši citiem. Šīs darbības ir atstājušas dažādu pieredžu potenciālus mūsu apziņas plūsmā. Šādu celoņu un seku sakarību sanskritā sauc par karmu. Neattīrot negatīvos karmiskos potenciālus, ir mazāk iespējams, ka zāles, terapijas un dzīves apstākļu izmaiņas atrisinās mūsu problēmas. Tādēļ budisma pieeja ir vienlaikus ar ārstēšanu veikt dažādas prakses, lai attīrītu galvenos problēmu cēloņus.

Medicīnas buddhas prakse ir ļoti spēcīga un labvēlīga, lai novērstu dažādus dzīves šķēršļus. Tā var palīdzēt tiem, kuri slimo fiziski vai garīgi, tiem, kas mirst, un tiem, kas jau ir miruši. Budisti uzskata, ka ir labi veltīt līdz 49 dienām pozitīvu darbību uzkrātos potenciālus tiem, kuri ir miruši. Ja praksi veic miruša cilvēka labā, vai, ja kāds nevar piedalīties slimības dēļ, varat sūtīt savu vai cita cilvēka vārdu, kuram palīdzība vajadzīga. Tādā gadījumā lūgums veikt piedāvājumu centra attīstībai.

Medicīnas buddhas prakse var palīdzēt arī ar veselību nesaistītās dzīves grūtībās, piemēram, sarežģītās situācijās darbā vai ģimenē. Tiem, kuri slimo jāapzinās, ka šīs prakses neaizvieto medicīnisko ārstēšanos, bet kalpo kā palīglīdzeklis.

Medicīnas buddhas mantras -
Garā mantra:
OM NAMO BHAGAVATE BHAIŠADŽJE GURU BAIDURJA PRABHA RADŽAJA TATHĀGATAJA ARHATE SAMJAKSAM BUDDHAJA OM BHAIŠADŽJE BHAIŠADŽJE MAHĀ BHAIŠADŽJA [BHAIŠADŽJA] RADŽJA SAMUDGATE SVĀHĀ

Īsā mantra:
TADJATHĀ OM BHAIŠADŽJE BHAIŠADŽJE MAHĀ BHAIŠADŽJA RADŽA SAMUDGATE SVĀHĀ


Dzīvnieku glābšanas prakse

1. Kāpēc mēs slimojam un priekšlaicīgi mirstam?
Šajā dzīvē mēs varbūt esam nogalinājuši dzīvniekus (ieskaitot kukaiņus), bet iepriekšējās dzīves bez šaubām esam nogalinājuši gan dzīvniekus, gan cilvēkus, gan citas būtnes. Nogalināšanas karmisks rezultāts var būt ka piedzīvojam to, ka mūžs ir īss – varbūt kāds mūs nogalina, jeb saslimstam ar smagu slimību, jeb notiek negadījums, piemēram, avārija.

Ir svarīgi saprast, ka galvenie cēloņi visam, ko mēs pieredzam, ir mūsu pašu motivētās darbības – karma. Mēs slimojam un ciešam negadījumus tādēļ, ka esam radījuši tādu karmu. Vīrusi, baciļi, laiks, ēdiens, dabas stihijas, avārijas u.t.t ir tikai apstākļi, kuri atļauj radītām karmām briest. Zāles un citas ārstēšanas metodes var līdzēt tikai ja ir karma atveseļošanai. Sevišķi smagu slimību gadījumā ir nepieciešams izbeigt galveno cēloni – karmisko cēloni.

2. Vai var ko darīt lietas labā?
Negatīvu karmu var attīrīt pielietojot 4 pretspēkus:
a. Uzticēties atmodošām būtnēm un citām svētām būtnēm, un radīt bodhičittu, jeb universālu līdzjūtību, pret visām cietējām būtnēm
b. nožēlot neprasmīgi radītās negatīvās darbības
c. veikt pozitīvas darbības
d. solīt/apņemties neatkārtot tās darbības uz izvēlētu laika posmu.

Tad, kad kāds ir jau slims vai ievainots, ir grūti apstādināt to cēlonisko karmas briešanu, un jāpielieto īpaši spēcīgas pozitīvas darbības. Viena spēcīga metode ir tong-len prakse (citu ciešanu uzņemšana uz sevis un savas laimes atdošana citiem). Dzīvnieku glābšana ir vēl otra.

3. Kāpēc strādā dzīvnieku glābšana?
Citu cietēju būtņu nogalināšana rada smagu negatīvu karmu, turklāt citu būtņu dzīvības aizsargāšana un glābšana rada spēcīgu pozitīvu karmu, kuru rezultāti ir atdzimšana laimīgās sfēras, piemēram, kā cilvēks, ilgs mūžs un laba veselība. Nogalināšanu motivē paš-lološana, citu glābšanu motivē citu-lološana. Tātad, ja kaut kas draud mūsu dzīvībai, ir svarīgi attīrīt to karmu, kas ir tā galvenais cēlonis. To var panākt, glābjot citu būtņu dzīvību 4 pretspēku ietvaros, un to pozitīvo karmu veltot tam mērķim.

4. Vai šādā veidā var arī palīdzēt citiem?
Kaut mēs paši radām karmu, un paši piedzīvojam to rezultātus, ja mēs radam īpaši spēcīgu pozitīvu karmu un to rezultātu veltam citam, tas maina apstākļus un var palīdzēt ātrāk nobeigt tā rezultātu piedzīvošanu. Tās var strādāt īpaši ja ir tuvās karmiskai saites ar to otru cilvēku/būtni.

5. Kāpēc Lama Zopa Rinpoče iesaka veikt prakses to dzīvnieku labā kurus izglābj?
Glābjot dzīvniekus, mēs radam pozitīvu karmu sev, kas dos mums labumu gan šī dzīvē, gan nākamās dzīvēs, gan nirvānas un atmodas sasniegšanai. Labums, ko tas dod tiem dzīvniekiem, ir tikai viņu tagadējai dzīvei – tas nepalīdz viņiem nākamās dzīvēs, nepalīdz viņiem atbrīvoties no samsāras un sasniegt atmodas svētlaimi. Bet, ja mēs veicam viņiem prakses, izmantojot svētus objektus, spēcīgas mantras u.t.t, pirms mēs viņus atbrīvojam dabā, tas dos viņiem lielu labumu tālākai nākotnei, līdz pat atmodas sasniegšanas. Taču ir ļoti labi veikt tādas prakses arī mājas un citiem dzīvniekiem arī kad viņiem nekas nedraud!


Brālis Dharmapāla, Nepālā, 2008.g. janv.


Lāma Zopa Rinpoče svēta izglābtas kazas Root Institūtā, Bodhgajā, Indijā, 2007.g. dec.

Spēcīgas mantras visu neatbrīvoto būtņu labā (īpaši nāves laikā)

1. Čenrezig mantras (līdzjūtības mantras)
īsā mantra:
OM MANI PADME HŪM

garā mantra:
NAMO RATNA TRA JA JA / NAMA ARJA DŽŅANA SAGARA / VAIROČANA VJUHA RADŽĀJĀ / TATHĀGATAJA / NAMĀ SARVA TATHĀGATE VHJA / ARHATE VHJA / SAMJAKSAM BUDDHE VHJA / NAMA ARJA AVALOKITEŠVARAJA / BODHISATTVAJA / MAHĀ SATTVAJA / MAHĀ KARUNI KAJA / TADJATHĀ / OM DHARA DHARA / DHIRI DHIRI / DHURU DHURU / ITTE VATTE / ČALE ČALE / PRAČALE PRAČALE / KUSUME KUSUME VARE / ILI MILI / ČITI DŽALA APANAJE SVĀHĀ

2. Medicīnas buddhas mantra (skat. augšā)

3. Vēlmju piepildošā rata mantra (Tong gju je pai šag pa)
OM PADMO UŠNIŠA VIMALE HŪM PHĒ

4. Buddha Mitrugpas mantra
NAMO RATNA TRAJAJA / OM KAMKANI KAMKANI ROČANI ROČANI TROTANI TROTANI TRASANI TRASANI PRATIHANA PRATIHANA SARVA KARMA PARAM PARA NI ME SARVA SATTVA NANČA SVĀHĀ

5. Namgjelmas (Ušniša Vidžajas) mantras
garā mantra:
OM NAMO BHAGAVĀTE SARVA TRAILOKJA PRATIVIŠIŠTAJA / BUDDHAJA TE NAMA / TA JA THA / OM BHRUM BHRUM BHRUM ŠODHAJA ŠODHAJA / VIŠODHAJA VIŠODHAJA / ASAMA SAMANTA AVABHASA SPHARANA GATI GAGANA SVABHĀVA VIŠUDDHE / ABHIŠINČANTU MAM / SARVA TATHĀGATA SUGATA VARA VAČANA AMRITA ABHIŠEKARA / MAHĀMUDRA MANTRA PADAI / AHARA AHARA / MAMA AJUS SAMDHARANI / ŠODHAJA ŠODHAJA / VIŠODHAJA VIŠODHAJA / GAGANA SVABHĀVA VIŠUDDHE / UŠNIŠA VIDŽAJA PARIŠUDDHE / SAHASRA RASMI SANČO DITE / SARVA TATHĀGATA AVALOKINI / ŠAT PARAMITA PARIPURANI / SARVA TATHĀGATA MATE / DAŠA BHŪMI PRATIŠTHITE / SARVA TATHĀGATA HRIDAJA / ADHIŠTHANA ADHIŠTHITE / MUDRE MUDRE MAHĀ MUDRE / VADŽRA KAJA SAMHATANA PARIŠUDDHE / SARVA KARMA AVARANA VIŠUDDHE / PRATINI VARTAJA MAMA AJUR / VIŠUDDHE SARVA TATHĀGATA / SAMAJA ADHIŠTHANA ADHIŠTHITE / OM MUNI MUNI MĀHA MUNI / VIMUNI VIMUNI MAHĀ VIMUNI / MATI MATI MĀHA MATI / MAMATI SUMATI TATHATA / BHUTA KOTI PARIŠUDDHE / VISPHUTA BUDDHE ŠUDDHE / HE HE DŽAJA DŽAJA / VIDŽAJA VIDŽAJA / SMRARA SMRARA / SPHARA SPHARA / SPHARAJA SPHARAJA / SARVA BUDDHA ADHIŠTHANA ADHIŠTHITE / ŠUDDHE ŠUDDHE / BUDDHE BUDDHE / VADŽRE VADŽRE MĀHA VADŽRE / SUVADŽRE VADŽRA GARBHE DŽAJA GARBHE / VIDŽAJA GARBHE / VADŽRA DŽVALA GARBHE / VADŽROD BHAVE / VADŽRA SAMBHAVE / VADŽRE VADŽRINI / VADŽRAMA BHAVATU MAMA ŠARIRAM / SARVA SATTVA NANČA KAJA PARIŠUDDHIR BHAVATU / ME SADA SARVA GATI PARIŠUDDHIŠČA / SARVA TATHĀGATAŠČA / MAM SAMAŠVAS JANTU / BUDDHJA BUDDHJA / SIDDHJA SIDDHJA / BODHAJA BODHAJA / VIBODHAJA VIBODHAJA / MOČAJA MOČAJA / VIMOČAJA VIMOČAJA / ŠODHAJA ŠODHAJA / VIŠODHAJA VIŠODHAJA / SAMANTANA MOČAJA MOČAJA / SAMANTA RASMI PARIŠUDDHE / SARVA TATHĀGATA HRIDAJA / ADHIŠTHANA ADHIŠTHITE / MUDRE MUDRE MAHĀ MUDRE / MAHĀMUDRA MANTRA PADAI SVĀHĀ

īsā mantra:
OM BHRUM SVĀHĀ / OM AMRITA AJUR DA DE SVĀHĀ

6. Padmasambhavas mantra
OM ĀH HŪM VADŽRA GURU PADMA SIDDHI HŪM

7. Kunrig (Vairočanas) mantra
OM NAMO BHAGAVĀTE / SARVA DURGATE PARI ŠODHANI RADŽAJA / TATHĀGATAJA / ARHATE SAMJAKSAM BUDDHAJA / TADJATHĀ / OM ŠODHANI / ŠODHANI / SARVA PAPAM BIŠODHANI / ŠUDHE BIŠUDHE / SARVA KARMA AVARANA BIŠODHANI SVĀHĀ

8. Milarepas mantra
OM AH GURU HASA VADŽRA SARVA SIDDHI PHALA HŪM

9. Neaptraipītā stara mantra (1)
NAMA SAPTANAM / SAMJAKSAM BUDDHA KOTINÄN PARIŠUDDHE MA NA SI / ABHJA ČITA PATIŠTHA TUNÄN / NAMO BHAGAVĀTE / AMRITA AH JU ŠASJA / TATHĀGATA SJA / OM SARVA TATHĀGATA ŠUDDHI / AH JUR BIŠODHANI / SAMHARA SAMHARA / SARVA TATHĀGATA BIRJA BA LE NA PRATI SAMHARA AJU SARA SARA / SARVA TATHĀGATA SAMAJA/ BODHI BODHI/ BUDDHA BUDDHJA / BODHAJA / BODHAJA / MAMA SARVA PAPAM AVARANA BIŠUDDHE / BIGATA MALAM / ČHARA SU BUDDHJA BUDDHE HURU HURU SVĀHĀ

10. Neaptraipītā stara mantra (2)
NAMA NAVA NAVA TINAM / TATHĀGATA GAM GĀNAM DĪUA LUKĀ NAMA / KOTINI JUTA ŠATA SAHA SVĀNĀM / OM BO BO RI / ČARI NI ČARI / MORI GORI ČALA UARI SVĀHĀ

11. Maitreja buddhas solījumu mantra
NAMO RATNA TRAJAJA / NAMO BHAGAVĀTE ŠAKJAMUNIJE / TATHĀGATAJA / ARHATE SAMJAKSAM BUDDHAJA / TADJATHĀ / OM ADŽITE ADŽITE APARADŽITE / ADŽITAŅČAJA HA RA HA RA MAITRI AVALOKITE KARA KARA MAHĀ SAMAJA SIDDHI BHARA BHARA MAHĀ BODHI MANDA BIDŽA SMARA SMARA AHSMA KAM SAMAJA BODHI BODHI MAHĀ BODHI SVĀHĀ

12 . Maitrejas sirds mantra
OM MOHI MOHI MAHĀ MOHI SVĀHĀ

13. Maitrejas tuvākā sirds mantra
OM MUNI MUNI SMARA SVĀHĀ


Mantra lai neatkārtotos insults: (skandināt pašam slimniekam, vai citam, tā lai slimnieks dzird)
OM TONBOLLI TONBOLLI SUR SUR ME ME ŠIG ŠIG SVĀHĀ